Ga direct naar hoofdcontent
Een man die op een bank zit met een stadsachtergrond en auto's op de achtergrond, terwijl hij naar de camera kijkt.

Het laadpalensucces van VvE De Armada

Adri Damen

Adri Damen woont met zijn vrouw in VvE de Armada aan de Sumatrakade in Amsterdam. In 2018 begon hij met het bestuur van de vereniging van eigenaren (VvE) aan het aanleggen van een laadpaalinfrastructuur in de garage. Een intensief proces. Maar met een goed einde: elke bewoner met een elektrische auto kan deze nu eenvoudig opladen.

Parkeerkosten én laadkosten 

‘Ik wilde zelf een elektrische auto te kopen’, vertelt Adri. ‘Maar in de garage waren nog geen laadpalen. Toen hebben we als VvE-bestuur besproken of we een laadpaalinfrastructuur wilden aanleggen. Zonder die structuur moesten VvE-leden met elektrische auto’s die namelijk opladen op een openbare parkeerplek. Je betaalt dan parkeerkosten én laadkosten.’ 

Onderzoek 

Het VvE-bestuur wilde eerst laten onderzoeken of een laadpalenstructuur in hun VvE-garage mogelijk was. Dat bespraken ze met de andere bewoners in de algemene ledenvergadering (ALV). Adri vertelt: ‘Uit onze enquête bleek dat 96.3% van de vve-leden voor onderzoek naar een laadinfrastructuur was. Dat draagvlak vonden we als VvE-bestuur belangrijk. Zonder steun van de bewoners is het onbegonnen werk.’ 

Leren van anderen

Adri wist dat VvE Hoogkade al laadpalen had aangelegd. Peter Wigman, projectleider bij SamenLaden, was daarbij betrokken. ‘We hebben bij hem aangegeven dat wij dit ook wilden. Peter heeft een onderzoek en een quick-scan van de garage gedaan. De gemeente nam die kosten voor haar rekening.’ 

Samen plannen maken 

Uit het onderzoek bleek dat ze laadpalen konden aanleggen. De duurzaamheidscommissie van de VvE en Peter maakten hier een plan voor. Het plan bestond onder andere uit een situatieschets en een onderzoek naar de centrale voorzieningen. Vervolgens werden verschillende situaties uitgewerkt. 

Vragen van bewoners 

Het VvE-bestuur wilde graag voor iedereen een laadvoorziening. Ze presenteerde het plan met hun voorkeur en de andere opties tijdens de ALV aan de rest van de bewoners. Die vroegen zich af of een laadpaalinfrastructuur wel veilig is. Adri legt uit: ‘In die tijd waren er veel publicaties over het in brand vliegen van elektrische auto’s. Dat hebben we laten uitzoeken, met officiële wetenschappelijke rapporten. Daaruit blijkt dat elektrische auto’s niet brandgevaarlijker zijn dan benzine- en dieselauto’s. We hoopten daarmee de angst weg te nemen, maar er bleven vragen komen over de veiligheid.’ 

Zorgen wegnemen 

Die vragen leverden volgens Adri de nodige vertraging op: ‘Het bestuur begon een klankbordgroep die uitzocht welke vragen er waren. Die beantwoordden we vervolgens tijdens de ALV.’ Nadat de zorgen voldoende waren weggenomen, konden bewoners kiezen uit vier financieringsscenario's. Het gekozen scenario werd uitgevoerd. 

Technische stappen

Bij het aanleggen van laadpalen komen veel dingen kijken. Zo heeft de garage een noodstop nodig. Dan valt de elektriciteit meteen uit bij brand of andere noodsituaties. Er is ook een internetverbinding nodig. Adri ontdekte dat die aanvragen niet eenvoudig is: ‘Je hebt eigenlijk een huisadres nodig voor een internetverbinding. Een pinaansluiting aanvragen bleek de oplossing. Je geeft dan op een plattegrond aan waar de aansluiting moet komen.’

Een man die wijst naar een omvormer in een technisch ruimte, omringd door leidingen en kabels.
Een man die een elektrische auto aan het opladen is in een parkeergarage, terwijl de laadpaal in de achtergrond zichtbaar is.

De voordelen van de laadpaal infrastructuur 

Adri en de andere bewoners zijn erg tevreden met het eindresultaat: ‘Met een eigen laadpaal op mijn parkeerplaats hoef ik nooit meer te zoeken naar een vrije laadpaal. Dat is vooral fijn is als ik 's avonds thuiskom en mijn auto de volgende ochtend weer nodig heb. En door de infrastructuur samen aan te leggen heeft iedereen dezelfde aansluiting en laadpaal. Dat maakt beheer en onderhoud een stuk eenvoudiger.’

Verder verduurzamen 

Na het succes van de laadpalen waren VvE-leden enthousiast over meer manieren om te verduurzamen. De duurzaamheidscommissie onderzoekt daarom was er mogelijk is. ‘We hebben al zonnepanelen en sedum op onze daken. Dat zorgt voor betere isolatie en wateropvang’, vertelt Adri. ‘Met een energieadviseur hebben we gekeken naar andere opties om ons gebouw te verduurzamen. We wachten nog op de presentatie van de resultaten. Ondertussen kijken we of we alvast meer zonnepanelen kunnen plaatsen.’ 

Zorg voor draagvlak 

Adri raadt VvE’s die ook willen verduurzamen aan om vooral genoeg draagvlak te creëren: ‘Zonder steun van bewoners is het bijna onmogelijk om grote verduurzamingsprojecten uit te voeren. Maak bewoners enthousiast voor het project en neem ze mee in het proces. Begin op tijd met het delen van informatie en laat zien wat het project oplevert, zoals lagere energiekosten. Je kunt hierbij voorbeelden van andere VvE’s gebruiken’ Ook adviseert Adri andere VvE’s om een klankbordgroep op te richten. ‘In die klankbordgroep kunnen bewoners meedenken en meehelpen op een laagdrempelige manier. Als mensen zich gehoord en betrokken voelen, is de kans veel groter dat ze achter de plannen staan." 

Ook verduurzamen? 

Wilt u meer weten over stappen die jouw VvE kan zetten om het gebouw te onderhouden, verbeteren en verduurzamen? Of bent u benieuwd naar de ondersteuning die gemeente Amsterdam uw VvE hierbij biedt? Lees dan verder in het stappenplan. Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Schrijf u dan in voor de VvE-nieuwsbrief.