Ga direct naar hoofdcontent
Stel op de foto voor hun woning.

Monument isoleren en zonnepanelen

Rolf en Astrid

Pittige uitdaging om te verduurzamen

Rolf de Horde en Astrid van Ballegoy konden een aantal jaren geleden het prachtige monumentale huis van Astrids ouders in Bovenkerk in Amstelveen overnemen. De voormalige spoorwachterswoning uit 1915 is een heerlijke woning, maar ook “een pittige uitdaging” om te verduurzamen.

“Huizen die in 1914-1915 zijn gebouwd, hebben één nadeel”, zegt Rolf de Horde. “Ze zijn allemaal enkelsteens gebouwd; er zijn dus geen spouwmuren. Toen wij in het huis trokken, hebben we direct alles gestript en tegen alle muren voorzetwanden laten plaatsen als isolatie. Onder de deels geïsoleerde vloer hebben we isolatiekorrels in de kruipruimte aangebracht. En op het dak van de schuur en de carport hebben we 16 zonnepanelen laten leggen. Op het huis zelf mocht niet, want het is een monumentaal pand.”

Subsidie helpt

Voor deze isolatiemaatregelen hebben ze geen subsidie aangevraagd. Rolf: “Dat was 7 jaar geleden, we waren toen nog niet op de hoogte van mogelijke subsidies en hebben daar eigenlijk ook niet over nagedacht. Toen we ons wat meer gingen inlezen, ontdekten we het bestaan van de subsidie Energiebesparing van de gemeente Amstelveen. Ja, dat helpt gewoon enorm. We hebben ervan gebruikgemaakt toen we onlangs triple glas lieten plaatsen op de bovenverdieping en in een oude glazen deur beneden. Daarvoor hebben we € 1.200 euro subsidie gekregen, plus nog eens € 1.000 euro omdat dit een gemeentelijk monument is.”

We kunnen weer doorslapen

Naast een heel goede isolatie tegen de kou biedt het triple glas ook een geweldige geluidsisolatie, constateerden Rolf en Astrid. “Het scheelt echt enórm. We wonen onder een opstijgroute van Schiphol en dankzij het triple glas kunnen we om 7 uur ’s ochtends weer doorslapen. Door het nieuwe glas in de haldeur beneden komt er ook geen kou meer van de gang de woonkamer in. We moeten alleen de 2 grote ramen en openslaande deuren beneden nog vervangen, maar dat was een te grote investering in één keer. Dat willen we op termijn doen met vacuümglas, wat ook goed isoleert maar minder zwaar en dik is dan triple glas."

Terug in originele staat

Om het triple glas te kunnen plaatsen, zijn ook de kozijnen vervangen. “Dat mocht ondanks de monumentenstatus omdat er al kunststof kozijnen in zaten en het hout daaromheen was gaan rotten”, legt Rolf uit. “We hebben opnieuw voor kunststof gekozen, maar wel met een houtnerf erin. De ramen hebben bovendien een stijl in de lengte en breedte gekregen, waardoor er 4 kleine ramen ontstaan. In een boek over de huizen langs de Haarlemmermeerspoorlijn vonden we een oude afbeelding van ons huis; de ramen zien er nu weer uit zoals ze oorspronkelijk waren.”

Meer plannen in de toekomst

Het gezin gebruikt wel nog steeds te veel stroom vinden ze, dat willen ze graag omlaag brengen. Rolf: “Om te ontdekken waar het energielek zit, gaan we alle apparaten aan zogeheten ‘slimme meters’ leggen. De oude droger en wasmachine hebben we al vervangen door zuiniger exemplaren. Verder willen we meer zonnepanelen aanschaffen en het zal ook flink helpen als al het glas beneden vernieuwd is.” Rolf wil in de tuin ook een wateropslag onder het gras aanleggen, voor tijden van droogte. En hij en Astrid zijn bewust gestopt met vliegreizen. “We hebben 2 kinderen, voor hun toekomst moeten we klimaatverandering tegengaan. Als je ziet hoezeer ook de biodiversiteit al is verschraald, mogen we ons als mensheid behoorlijk zorgen maken. En wil je iets veranderen, dan moet je bij jezelf beginnen.”

Wilt u aan de slag met woning verbeteringen?

Subsidies en leningen

  • Gemeentelijke én landelijke subsidies

  • De Energiebespaarlening met 0% rente voor lagere inkomens

  • Belastingvoordeel op arbeidskosten

Vakspecialisten

  • Specialisten voor de uitvoering

  • Adviseurs voor een plan op maat

  • Bekijk keurmerken & certificaten

Heeft u een vraag voor ons?

Stuur ons gerust een e-mail of pak de telefoon. Ons team zit voor u klaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.30 uur.


3 dames van de klantenservice met telefoon, laptop en headset
Team Klantenservice