Ga direct naar hoofdcontent

Energiescans voor monumenteneigenaren

De gemeente Zevenaar vindt het belangrijk dat monumenten duurzamer worden. Het verduurzamen van gemeentelijke monumenten vraagt om een specialistische aanpak, want niet iedere verduurzamingsmaatregel kan samengaan met de monumentale waarde van het pand. 

Zou u meer inzicht willen krijgen in hoe het gemeentelijk monument (waar u ook woont) het beste verduurzaamd kan worden? Of heeft u al concrete verduurzamingsplannen? Dit soort veranderingen kunnen flinke kosten met zich meebrengen. Om u hierbij te ondersteunen biedt de gemeente Zevenaar de ‘Subsidieregeling energiescans en energiebesparende maatregelen voor monumentale woningen gemeente Zevenaar’ aan. Hiermee kunnen huiseigenaren van gemeentelijke monumentale woningen Energiescans laten uitvoeren om zo inzicht te krijgen in wat mogelijk is om energie te besparen. Daarnaast kunnen er via deze subsidieregeling energiebesparende maatregelen worden getroffen aan uw woning. De belangrijkste voorwaarden op een rij:

  • De regeling is geldig van 1 augustus tot en met 31 december 2021;

  • De regeling is alleen beschikbaar voor particuliere monumenteneigenaren die ook bewoner van het betreffende pand zijn;

  • De regeling heeft een beperkt budget. Controleer het beschikbare budget voordat u iets aanschaft door een e-mail te sturen aan duurzaamheid@zevenaar.nl met onderwerp ‘budget opvragen’. Als het budget op is kan er geen aanspraak op de regeling meer gemaakt worden (op=op!);

  • Er kan alleen aanspraak gemaakt worden op de regeling voor het uitvoeren van een Energiescan en/of energiebesparende maatregelen die u laat uitvoeren en/of toepast in uw monumentale woning;

  • Er is een volledige lijst met maatregelen beschikbaar. Met deze lijst kunt u checken welke maatregelen aanspraak maken op de regeling;

  • Het aankoopbedrag betaalt u eerst zelf. Na aanschaf kunt u het bedrag terugvragen door een e-mail te sturen aan duurzaamheid@zevenaar.nl. Geef daarbij uw naam-, adres- en contactgegevens aan en stuur een kopie van het aanschafbewijs mee. Na controle van uw gegevens en het aanschafbewijs, wordt het geld op uw bankrekening gestort;

  • Een aanvraag kan ingediend worden voor een bedrag van minimaal € 70,- en maximaal € 200,-. Als u minder dan € 35,- uitgeeft kunt u geen geld terugvragen. Als u meer dan € 200,- uitgeeft, dan krijgt u maximaal € 200,- terug;

  • U kunt maar één keer een aanvraag indienen. Dient u een eerste aanvraag in van minder dan het maximale terug te vragen bedrag van € 200,- en dient u vervolgens nog een tweede aanvraag in, dan wordt alleen de eerste aanvraag in behandeling genomen. Het restbedrag vervalt daarmee;

  • Voor eventuele verzendkosten kunt u geen teruggave krijgen

  • Bewaar het aanschafbewijs minimaal één jaar. Er kan later nog een controle plaatsvinden;

  • Als het ingediende aanschafbewijs onleesbaar is of niet zichtbaar is welke maatregelen en/of diensten u heeft aangeschaft, dan kunnen wij uw aanvraag niet controleren en deze wordt niet in behandeling genomen;

  • Als de regeling om wat voor reden dan ook niet (langer) geldig is, leidt dit niet tot enige aansprakelijkheid van de gemeente Zevenaar.

Vragen?

Voor vragen kunt u mailen naar duurzaamheid@zevenaar.nl. Bellen mag natuurlijk. Neem contact op met Lars Grims van de gemeente Zevenaar via tel. 0316-595111.